MeshCore net forum
Wat kan ik het beste kopen om mee te beginnen? - Printable Version

+- MeshCore net forum (https://forum.meshcore-net.nl)
+-- Forum: MeshCore Apparatuur (https://forum.meshcore-net.nl/forumdisplay.php?fid=5)
+--- Forum: MeshCore Hardware (https://forum.meshcore-net.nl/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Thread: Wat kan ik het beste kopen om mee te beginnen? (/showthread.php?tid=147)

Wat kan ik het beste kopen om mee te beginnen? - Riko - 21-02-2026

Hallo allemaal ik ben Riko kom uit Maastricht, getrouwd en ben 61 jaar oud.

Ik heb zonet hier een account aangemaakt omdat ik mij wil verdiepen in Meshcore waarmee ik vooral berichten wil kunnen zenden en ontvangen.

Ik ben een totale beginner dus waarschijnlijk ga ik veel domme vragen stellen alvast sorry daarvoor.
Ik wil uiteindelijk ooit een repeater op het dak plaatsen maar nu nog even niet, eerst maar eens genoeg kennis opdoen.

Ik wil berichten vanaf mijn Android mobiel kunnen zend/ontvangen en ook vanaf desktop en laptop.
Volgens mij heet een apparaat wat je daarvoor nodig hebt een companion (?) die je m.b.v. bluetooth aan je mobiel en/of desktop kan verbinden.

Omdat ik later geen spijt wil krijgen van wat ik gekocht heb wil ik graag van jullie ervaren gebruikers van Meshcore vragen wat is op dit moment het beste in de markt voor dit doel om te kopen? Alvast bedankt!

RE: Wat kan ik het beste kopen om mee te beginnen? - Patrick - 22-02-2026

Goedemorgen Riko,
Welkom op het forum.
Wat ik zelf gebruik op mijn mobiel is de Meshcore app uit de playstore.
Verder als companion de WisMesh tag. 
Als repeater gebruik ik de Seeed Studio SenseCAP Solar Node P1-Pro.

De Sensecap Solar P1-pro werkt op zonne energie icm oplaadbare accu's.
Deze repeater is geheel zelfvoorzienend en draait bij mij al een aantal maanden onafgebroken!
Zeer betrouwbaar en waar voor je geld.

Belangrijk bij MeshCore is dat je apparatuur onafhankelijk vh stroom- en internet blijft draaien als die laatste 2 uitvallen.
Dit apparaat doet dat!

Als companion had ik een Sensecap T1000-e. Deze heb ik ingeruild voor een Wismesh tag. Die is wat energiezuiniger en verliest minder snel zijn verbinding is mijn ervaring. Deze tags zijn als een wat dikkere creditcard. Uiteraard zijn er nog veel meer mogelijkheden. De companion verbind je met de meshcore app en zo kan je bv communiceren met anderen in het public channel.

Let op dat je apparatuur koopt voor 868MHz
Op bijna alle apparatuur is Meshtastic geïnstalleerd.
Dat betekent dat je de gekochte apparatuur eerst naar Meshcore moet flashen.

Voor verdere vragen kun je terecht op dit forum en kijk ook eens op de tools pagina.

Succes!

RE: Wat kan ik het beste kopen om mee te beginnen? - Riko - 22-02-2026

Ah kijk dat is fijne informatie om eens de tanden in te zetten.
Die tools ga ik zo meteen eens bekijken.
Die repeater klinkt inderdaad heel aantrekkelijk met solar en accu's erop en eraan.
Enorm bedankt Patrick, ik ga hiermee aan de slag.

RE: Wat kan ik het beste kopen om mee te beginnen? - JBR-HTN - 23-02-2026

Hoi Riko,

Ik ben ook net begonnen met Meshcore en kan de Wismesh Tag + app zeker aanraden als eerste stap. Ik had daarnaast de T‑Deck Plus en T‑Deck Pro aangeschaft om uit te proberen, maar de Wismesh levert een veel beter signaal. Hij pikt al snel veel berichten en contacten op. Wel merk ik dat de afstand tot anderen kritischer wordt zodra je daadwerkelijk berichten wilt _versturen_; kennelijk is bereik belangrijker voor versturen dan ontvangen ( @Patrick: klopt dat ?). Bij mij lukt verzenden nog vaak niet; niet vanwege de Wismesh, maar omdat ik in een “dode” hoek zit.

Heb daarom net een Seeed Studio SenseCAP Solar Node P1‑Pro aangeschaft. Hardware is inderdaad kwalitatief uitstekend en robuust, maar werkt het beste wanneer hij hoog geplaatst kan worden – idealiter op het dak, zodat er geen obstructies van omliggende gebouwen zijn. Het nadeel is dat firmware‑upgrades alleen via een USB‑C‑kabel kunnen (dus niet op afstand via de app!). Omdat ik zelf liever niet het dak op ga, staat de node nu bij een zolderraam en vindt hij helaas nog geen “neighbors”.

Ik ben nu op zoek naar een betere antenne, overweeg ook 'laten plaatsen op dak' maar met lange usb kabel eraan naar dakkapel of een andere constructie om de bereikbaarheid te verbeteren. Eerste beginnersfoutje: had betere antenne gekocht, maar de SenseCAP vereist (afwijkend?) een antenne met socket (female) ipv pin (male).

Het blijft dus een kwestie van trial‑and‑error, maar laat je hierdoor vooral niet ontmoedigen Smile.

RE: Wat kan ik het beste kopen om mee te beginnen? - Patrick - 23-02-2026

(23-02-2026, 19:06)JBR-HTN Wrote: Hoi Riko,

Ik ben ook net begonnen met Meshcore en kan de Wismesh Tag + app zeker aanraden als eerste stap. Ik had daarnaast de T‑Deck Plus en T‑Deck Pro aangeschaft om uit te proberen, maar de Wismesh levert een veel beter signaal. Hij pikt al snel veel berichten en contacten op. Wel merk ik dat de afstand tot anderen kritischer wordt zodra je daadwerkelijk berichten wilt _versturen_; kennelijk is bereik belangrijker voor versturen dan ontvangen ( @Patrick: klopt dat ?). Bij mij lukt verzenden nog vaak niet; niet vanwege de Wismesh, maar omdat ik in een “dode” hoek zit. Ik heb die laatste ervaring niet omdat ik al een flink 'netwerk' heb opgebouwd denk ik. Ben tnt zeer tevreden over de Wismesh.

Heb daarom net een Seeed Studio SenseCAP Solar Node P1‑Pro aangeschaft. Hardware is inderdaad kwalitatief uitstekend en robuust, maar werkt het beste wanneer hij hoog geplaatst kan worden – idealiter op het dak, zodat er geen obstructies van omliggende gebouwen zijn. Het nadeel is dat firmware‑upgrades alleen via een USB‑C‑kabel kunnen (dus niet op afstand via de app!). Omdat ik zelf liever niet het dak op ga, staat de node nu bij een zolderraam en vindt hij helaas nog geen “neighbors”.
Firmware updates kunnen sinds de laatste updates ook via OTA (is mij gelukt maar lukt zeker niet bij iedereen). Zie op dit forum bij Tips & Tricks. Lange usb kabel is idd ook een mogelijkheid. Hopelijk komt er snel een betrouwbare OTA upgrade voor deze Repeater.

Ik ben nu op zoek naar een betere antenne, overweeg ook 'laten plaatsen op dak' maar met lange usb kabel eraan naar dakkapel of een andere constructie om de bereikbaarheid te verbeteren. Eerste beginnersfoutje: had betere antenne gekocht, maar de SenseCAP vereist (afwijkend?) een antenne met socket (female) ipv pin (male).
Het verloopkabeltje dat je nodig hebt is: (Sensecap) RP-SMA male naar N-male of N-female afhankelijk van je antenne. Voor betaalbare antennes voor 868MHz/MC kijk bij Kalkanstore.nl. Zij bieden meerdere verschillende dBi's aan. Is een NL bedrijf en ze leveren snel.

Het blijft dus een kwestie van trial‑and‑error, maar laat je hierdoor vooral niet ontmoedigen Smile.

RE: Wat kan ik het beste kopen om mee te beginnen? - JBR-HTN - 24-02-2026

Hey Patrick, 

Dank voor beide tips. De SenseCAP meteen even opnieuw geflashed met v13, maar nu via OTA vlg Tips & Tricks. Werkt idd als een zonnetje. Wow. Kan ik nu dus kijken hoe ik 'm op het dak kan laten installeren. Top dit, want gaat vast veel voor bereik doen. En met tip Kalkanstore.nl kan ik er dat meteen met 6 dB antenne laten doen Smile

Jaap

RE: Wat kan ik het beste kopen om mee te beginnen? - Riko - 25-02-2026

@JBR-HTN

Hoi Jaap,

Bedankt voor de bevestiging dat de WishMesh Tag jou ook goed bevallen is.
Ik zie hier op de meshcore map nog erg weinig activiteit in de buurt.
Een vriend heeft een of ander ESP32 bordje van MeshCore voorzien en is daarmee wat in de buurt gaan rondrijden en heeft onderweg daadwerkelijk enkele contacten kunnen leggen met een paar mensen.

Hier bij mij in de omgeving is er nog weinig contact te maken.
Dus ik kijk nog heel even de kat uit de boom hoe het zich ontwikkeld.

Ik zag op youtube ook alweer een video met de "overtreffende trap" (?) van meshtastic en meshcore: Reticulum.
Dat Lora met Wifi en bedraad netwerk met elkaar verbind. Zodat je niet alleen van Lora radio naar Lora radio verbinding kan maken maar ook van Lora naar Wifi of bedraad netwerk en andersom. Dat lijkt nog erg toekomstig muziek als ik de video zo bekijk maar ik vind het wel erg aantrekkelijk idee dat dat misschien straks ook kan.
https://www.youtube.com/watch?v=XTnYVh7K6xQ

RE: Wat kan ik het beste kopen om mee te beginnen? - JBR-HTN - 25-02-2026

Hoi Riko,

Bij mij (Houten, Utr) zitten meer repeaters in de buurt dan in Maastricht. Maar ook ik zit daar, zoals gezegd, een beetje een 'dode hoek', door bebouwing en (spoor-/snel-)wegen en kon geen berichten verzenden. Omdat ik had gelezen dat 'hoogte' veel uitmaakt, had ik dus een repeater erbij gekocht en op zolder gezet. Betonnen dakpannen en HR++ ramen zijn niet ideaal voor goed signaal, maar het gaat nu al stukken beter. Kan nu wel gewoon verzenden. En met binnenkort een betere antenne en plaatsing buiten, op het dak, moet dat nog beter worden. Als je maar eenmaal redelijk in het zicht bent van één of twee 'buren' die zelf goed verbonden zijn, zit je wel goed. Krijg je via hen de berichten wel binnen of verzonden. Let op dat het wel soms een paar dagen duurt voordat jouw apparaten repeaters in de buurt ontdekken.

Welke Meshcore map heb je het over? Analyzer.letsmesh.net (met vooral de repeaters) of mapme.sh (gemeten bereik)? Die laatste vond ik zelf het meest behulpzaam, omdat je zelf kan rondlopen om je dekking te controleren (als je bij Houten de Coverage knop midden bovenin op 'all' zet, kan je zien dat ik er al aardig wat wandelingen op heb zitten Smile ).

En dank voor de link naar de video over Reticulum. Had daar ook al eens naar zitten kijken. Het voordeel van Meshcore is natuurlijk dat het onafhankelijk van internet en/of energienetwerk kan opereren. Maar wanneer dat geen zorg is, is zo'n verbinding van LoRa, Wifi, etc wel mooi!

RE: Wat kan ik het beste kopen om mee te beginnen? - Riko - 07-03-2026

Sorry @JBR-HTN ik heb nu pas ontdekt dat je een reactie hebt gestuurd.
Ik had het over de https://meshcore.co.uk/map.html map.
De links die jij deelde die ga ik zo eens bekijken de omschrijving die je erbij schreef is wel handig om te weten.

Ik woon in een gelijkvloers laagbouw woning (bungalow) heb hier dus geen zolder en allemaal bebouwing om me heen.
Mijn plan is op termijn een tegelvoet met een repeater op mijn dak te zetten.

Dat Recticlum werkt zowel over lora als over gewone data netwerken het knoopt alles aan elkaar. Ik denk als je geen goeie verbindingen hebt in de buurt kan je nog altijd je repeater over Internet met andere repeaters laten praten. maar beste is natuurlijk volledig zonder internet dat is nou juist de bedoeling lijkt me.
Als er ooit iets met internet en/of mobiel netwerk gebeurd dat we een eigen alternatief hebben.

Oh ja en ook wat je zegt onafhankelijk van het energie netwerk ook inderdaad. Je ziet wel wat een verschil Starlink in Ukraine maakt. Als je een eigen netwerk hebt met duizenden meshcore gebruikers is het ideaalste.

RE: Wat kan ik het beste kopen om mee te beginnen? - JBR-HTN - 27-03-2026

(23-02-2026, 23:39)Patrick Wrote:  Voor betaalbare antennes voor 868MHz/MC kijk bij Kalkanstore.nl. Zij bieden meerdere verschillende dBi's aan. Is een NL bedrijf en ze leveren snel.

Net van Kalkanstore een mooie 6 dBi antenne ontvangen (dank @Patrick voor tip), maar meegeleverde bevestigingsset is alleen geschikt voor een paal/mast, niet een muur (hier: stenen schoorsteen). Website meldde al wel dat "beugelset net iets anders is als op de foto’s", maar had gehoopt dat deze nog steeds geschikt was voor mijn situatie. 

Iemand nog een tip voor goede muurbeugel voor bevestiging antenne? Online van alles te vinden, natuurlijk, maar moeilijk kiezen zonder ervaring :-). Tx!