MeshCore net forum
Repeater met antenne onder nok van dak - Printable Version

+- MeshCore net forum (https://forum.meshcore-net.nl)
+-- Forum: MeshCore Software & Manuals (https://forum.meshcore-net.nl/forumdisplay.php?fid=9)
+--- Forum: Tips & Trucs (https://forum.meshcore-net.nl/forumdisplay.php?fid=63)
+--- Thread: Repeater met antenne onder nok van dak (/showthread.php?tid=163)

Repeater met antenne onder nok van dak - Skippy - 03-04-2026

Even voorstellen.

Sinds zeer kort ben ik op de hoogte van het bestaan van - en geïnteresseerd in - MeshCore.
Ik heb me ingelezen en ben sinds gisteren member.

Om te experimenteren heb ik 2 companions en die voor MeshCore geflashed en juist ingesteld:
een Heltec MeshPocket en een SeedStudio SenseCap T1000-E.
De berichten van andere nodes komen al binnen.
Ik heb de companions evt. ook voor directe communicatie met een partner tijdens wandelingen/fotoshoots in vakantiegebieden in Europa zonder telefonisch bereik.

Ik woon in het nieuwbouwdorp Hoef en Haag (heeft nog geen TLA, maar ik kies HHA)
en overweeg het plaatsen van een repeater om het network uit te breiden en vanuit huis berichten te kunnen versturen.
De dichtsbijzijnde repeaters staan in Nieuwegein (2.5 km), Houten (4.5 km), IJsselstein (Gerbrandytoren; 5.3 km), Culemborg (8.5 km).
Er ligt echter tussen HHA en Nieuwegein en IJsselstein de (verhoogde) A27; over de Lek, met daarbij ook nog een geluidswal. Dat lijken me behoorlijke obstakels.
Mijn hoop is daarom gevestigd op communicatiebereik met repeaters in Houten (ertussen: dijken langs de Lek) en Culemborg.
De daken van omliggende huizen(blokken) zijn even hoog.
Ik zie geen mogelijkheid de repeater/antenne op mijn dak te plaatsen.
Ook zie ik geen hoge objecten in mijn plaats waar met toestemming een repeater geplaatst kan worden,
of ik moet rogue gaan en 's nachts stiekem in een boom klimmen ...
Ik kan nog eens een buurtverkenning doen naar andere mogelijkheden. 

Daarom wil ik voorlopig de repeater en antenne op zolder van mijn tussenwoning vlak onder de nok plaatsen (op zo'n 9.5 meter)
Ik overweeg een Heltec T114, gevoed door een powerbank, een 8 dBi antenne en evt. een cavity filter.

Ik heb een aantal vragen:
a. Gaat dit werken?
b. Ik heb een goede 8(.5) dBi antenne gezien die 55 cm lang is, maar ook een van 110 cm; hoe is dit verschil te verklaren?
c. Gaan de radiogolven door daken/muren heen?
d. En hoe zit dat met evt. tussenliggende bomen?
d. Is er geen kans op blikseminslag op de antenne op zolder rechtstreeks IN huis?
  Indien wel; hoe zou je in dat geval die bliksem moeten afleiden?

Bij voorbaat dank voor wat praktische tips/antwoorden.

Emiel

RE: Repeater met antenne onder nok van dak - JBR-HTN - 04-04-2026

Hi Emiel,

Welkom! Zelf ook pas sinds begin januari bezig met MeshCore, dus zeker nog geen expert. Maar ik zit in een vergelijkbare situatie (en regio: Houten) en heb me inmiddels behoorlijk ingelezen in bereik en wat daar allemaal bij komt kijken. Hierbij wat ik tot nu toe heb uitgevonden — anderen op het forum: corrigeer me gerust als ik het verkeerd heb. Niet alle punten weet ik iets van, die heb ik even overgeslagen (antenne lengte, bliksem, etc).

Nieuwbouw en signaaldemping

Nieuwbouw is helaas een lastige omgeving voor LoRa. Twee grootste obstakels:
  • Betonnen muren en mogelijk ook je dakpannen. Beton dempt signaal enorm (10–30 dB per wand). Veel nieuwbouw heeft betonnen sneldekpannen, maar check even wat voor pannen jij hebt — keramische pannen zijn een stuk vriendelijker voor radiogolven. Als jouw dak inderdaad beton is, wordt je signaal onder de nok alsnog flink geblokkeerd, ook al zit je hoog. In dat geval kan iets lager plaatsen met meer vrij zicht naar buiten beter werken dan zo hoog mogelijk achter beton.
  • HR++ (of HR+++) glas. Dit glas heeft een vrijwel onzichtbare metaalcoating (meestal zilver) die warmtestraling terug de woning in kaatst — maar die reflecteert ook radiogolven. Op forums melden mensen dat zelfs 433 MHz-sensoren achter HR++ glas niet meer werken. Achter het raam plaatsen is beter dan achter beton, maar ook niet optimaal.

Als je niet het dak op kunt, is buiten aan je gevel de beste optie. Denk aan ophangen aan de houders van je dakgoot, als je daar vanuit een zolderraam bij kunt. Tip: hang de antenne dan ook ~10 cm van het raam af, om reflectie van het glas te beperken.

Ik heb zelf net een dakdekker gevonden die mijn repeater (Seeed SenseCap Solar) aan de schoorsteen wil vastmaken. Ik kan hem via Bluetooth updaten, maar ga voor de zekerheid proberen een USB-kabel via het ontluchtingskanaal in de schoorsteen naar binnen te leiden — als backup.

Bomen

Een losse boom (zeker in de winter) is geen groot probleem — het signaal buigt er grotendeels omheen. Een aaneengesloten groep bomen of bosstrook werkt wel dempend.

Line of Sight checken

De MeshCore-app heeft een LOS-tool (Line of Sight). Als je jouw huis en de locatie van een andere repeater aanklikt, tekent die een hoogteprofiel — handig om een indruk te krijgen van obstakels. Twee kanttekeningen:
  • Die tool gebruikt vrij ruwe hoogtedata (werelddekkende dataset, dus lokaal onnauwkeurig) en neemt bebouwing niet mee. In Nederland zijn veel betere datasets beschikbaar (PDOK > AHN, gebaseerd op LiDAR). Ik heb een achtergrond in GIS, dus als je daar meer over wilt weten, geef een seintje.
  • Voor radiogolven is line of sight alleen niet genoeg. Je hebt extra ruimte rond de directe lijn nodig: de zogeheten Fresnel-zone (minimaal 60% van de kern vrijhouden). En in de praktijk spelen ook reflectie en diffractie (afbuigen van signaal) een rol, dus het blijft een richtlijn.

Heb geprobeerd wat ik weet zo helder mogelijk op een rij te zetten. Laat vooral weten als je van iets meer wilt weten.

Groeten, 

Jaap

PS: Overweeg VIA als afkorting in plaats van HHA. Als je je houdt aan de UN/LOCODE-standaard (https://service.unece.org/trade/locode/nl.htm), heb je daar later plezier van bij het instellen van regiocodes — maar dat is een verhaal apart.

RE: Repeater met antenne onder nok van dak - JBR-HTN - 04-04-2026

Hi Emiel,

Omdat je allerlei zorgen rond obstakels in jouw omgeving noemde, voeg ik hieronder nog even twee afbeeldingen bij om je een idee te geven. Eerste afbeelding laat zien hoe ik een lijn heb getrokken van (net voorbij) Hoef en Haag tot en met net voorbij Houten. In de tweede afbeelding zie je het hoogteprofiel langs die lijn. Links startpunt Hoef en Haag; rechts eindpunt Houten. De y-as links is hoogte in meters, de x-as onderaan is afstand in meters.

In het gebruikte programma (QGIS, AHN laag, View > elevation profile) zijn de twee afbeeldingen gekoppeld en interactie. De lijn werkt als een slider, dus ik zie waar op de kaart hoe hoog het is en omgekeerd welke spike in het profiel waar is. Maar om je een idee te geven:
- rond 1.200 meter zie je dat er iets op 12m hoogte is; komt overeen met de Lekdijk aan jouw kant (best hoog!). De noordkant (rechteroever) is een stuk lager.
- bij 4.700 meter begint Houten met een hele hoge spike. Dat is een kantoorpand aan De Boot.
- daarna volgt van 5.000m tot 7.500m de bebouwde kom van Houten Noord. Daken van rijtjes huizen zijn daar inderdaad 10 tot 12 meter hoog.

Het gebruikte Nederlandse bestand (AHN) heeft als voordeel dat het elk jaar wordt ingewonnen met Lidar, neemt alle bebouwing en begroeiing mee en heeft een resolutie van 0.5m. Een LOS tool uit de Meshcore app zijn punten om de 90m (dan mis je net een dijk) en zonder bebouwing (gaat meer om landschap).

Mocht je nog een speciale doorsnede willen hebben of wat tips hoe je dat zelf in QGIS (open source, gratis) kan doen, dan geef je maar een gil.

[Image: Screenshot-2026-04-04-120029.png]

[Image: Screenshot-2026-04-04-115843.png]

RE: Repeater met antenne onder nok van dak - Patrick - 05-04-2026

Hi Emiel,
Een aantal vragen zijn al beantwoord dus die sla ik even over. Voor wat betreft de blikseminslag daar zul je binnen in huis naar grote waarschijnlijkheid geen last van hebben.
Als er idd geen andere mogelijkheid om buiten te plaatsen, kijk dan of je voor een (dak)raam kunt plaatsen als dat er wel is.
De lengte vd antenne kan te maken hebben met het feit of het een kwart golf, halve golf of een hele golf antenne is. De theoretische lengte van een hele golf (full-wave) antenne voor 868 MHz is ongeveer 34,5 tot 35 centimeter. Wat er dus verstopt zit in die 110cm is voor mij een verrassing.
Probeer die van 55cm zou ik zeggen en kijk wat er gebeurt. Filter kan later nog indien nodig.
Geef het iig 48-72 uur om te kijken of je ergens ontvangen wordt.
Ik zou regelmatig een advert doen en deze dus de eerste week niet te laag (aantal uren ertussen) instellen.

Succes!

RE: Repeater met antenne onder nok van dak - Julf - 05-04-2026

(04-04-2026, 10:01)JBR-HTN Wrote: Hi Emiel,

Welkom! Zelf ook pas sinds begin januari bezig met MeshCore, dus zeker nog geen expert. Maar ik zit in een vergelijkbare situatie (en regio: Houten) en heb me inmiddels behoorlijk ingelezen in bereik en wat daar allemaal bij komt kijken. Hierbij wat ik tot nu toe heb uitgevonden — anderen op het forum: corrigeer me gerust als ik het verkeerd heb. Niet alle punten weet ik iets van, die heb ik even overgeslagen (antenne lengte, bliksem, etc).

Nieuwbouw en signaaldemping

Nieuwbouw is helaas een lastige omgeving voor LoRa. Twee grootste obstakels:
  • Betonnen muren en mogelijk ook je dakpannen. Beton dempt signaal enorm (10–30 dB per wand). Veel nieuwbouw heeft betonnen sneldekpannen, maar check even wat voor pannen jij hebt — keramische pannen zijn een stuk vriendelijker voor radiogolven. Als jouw dak inderdaad beton is, wordt je signaal onder de nok alsnog flink geblokkeerd, ook al zit je hoog. In dat geval kan iets lager plaatsen met meer vrij zicht naar buiten beter werken dan zo hoog mogelijk achter beton.
  • HR++ (of HR+++) glas. Dit glas heeft een vrijwel onzichtbare metaalcoating (meestal zilver) die warmtestraling terug de woning in kaatst — maar die reflecteert ook radiogolven. Op forums melden mensen dat zelfs 433 MHz-sensoren achter HR++ glas niet meer werken. Achter het raam plaatsen is beter dan achter beton, maar ook niet optimaal.

Als je niet het dak op kunt, is buiten aan je gevel de beste optie. Denk aan ophangen aan de houders van je dakgoot, als je daar vanuit een zolderraam bij kunt. Tip: hang de antenne dan ook ~10 cm van het raam af, om reflectie van het glas te beperken.

Ik heb zelf net een dakdekker gevonden die mijn repeater (Seeed SenseCap Solar) aan de schoorsteen wil vastmaken. Ik kan hem via Bluetooth updaten, maar ga voor de zekerheid proberen een USB-kabel via het ontluchtingskanaal in de schoorsteen naar binnen te leiden — als backup.

Bomen

Een losse boom (zeker in de winter) is geen groot probleem — het signaal buigt er grotendeels omheen. Een aaneengesloten groep bomen of bosstrook werkt wel dempend.

Line of Sight checken

De MeshCore-app heeft een LOS-tool (Line of Sight). Als je jouw huis en de locatie van een andere repeater aanklikt, tekent die een hoogteprofiel — handig om een indruk te krijgen van obstakels. Twee kanttekeningen:
  • Die tool gebruikt vrij ruwe hoogtedata (werelddekkende dataset, dus lokaal onnauwkeurig) en neemt bebouwing niet mee. In Nederland zijn veel betere datasets beschikbaar (PDOK > AHN, gebaseerd op LiDAR). Ik heb een achtergrond in GIS, dus als je daar meer over wilt weten, geef een seintje.
  • Voor radiogolven is line of sight alleen niet genoeg. Je hebt extra ruimte rond de directe lijn nodig: de zogeheten Fresnel-zone (minimaal 60% van de kern vrijhouden). En in de praktijk spelen ook reflectie en diffractie (afbuigen van signaal) een rol, dus het blijft een richtlijn.

Heb geprobeerd wat ik weet zo helder mogelijk op een rij te zetten. Laat vooral weten als je van iets meer wilt weten.

Groeten, 

Jaap

PS: Overweeg VIA als afkorting in plaats van HHA. Als je je houdt aan de UN/LOCODE-standaard (https://service.unece.org/trade/locode/nl.htm), heb je daar later plezier van bij het instellen van regiocodes — maar dat is een verhaal apart.
Gemaakt met behulp van AI?

RE: Repeater met antenne onder nok van dak - Skippy - 06-04-2026

JBR-HTN en Patrick,

Hartelijk dank voor alle nuttige info (en wat leermomentjes).
Gelukkig zijn bijna alle huizen/gebouwen in Hoef en Haag even hoog en hebben ze dakpannen van keramiek.

Gezien afstanden tot overige repeaters en allerlei obstakels (hoge Lekdijk (een behoorlijke domper; maar achter de Houtense kant ook veel bomen), A27 met betonnen geluidswal bij oprit, A2, bomen),
is op dit moment mijn enige hoop een werkende communicatie met de Gerbrandy-toren.

Ik heb een Line-of-Sight- en (60%) Fresnel-zone berekening gemaakt. Daarbij zijn o.a. de volgende gegevens gebruikt:
Hoogte plaatsing LoRa antennes op de Gerbrandy-toren: 350 meter (heb ik ergens op internet gelezen).
Hoogte oprit A27 + betonnen geluidswal + daarachter staande (bovenuitkomende) bomen < 50 meter

Met de uitkomst daarvan is er nog een marge en zou het kunnen lukken; een poging waard!

Wel is het zo dat die Gerbrandy-toren volgens mij tot de kritieke infrastructuur behoort en vallen op dit moment bij uitval van die toren hoogstwaarschijnlijk ook mijn mogelijkheden tot communicatie via mijn repeater weg. Hopelijk komen er later meer bereikbare repeaters in mijn buurt.

RE: Repeater met antenne onder nok van dak - JBR-HTN - 06-04-2026

Hi Emiel,

Klinkt alsof je flink aan de slag bent gegaan met rekenen en tekenen. Wat goed. Bedenk wel dat mijn opmerkingen vooral 'principes' zijn. In de praktijk kan het altijd mee- of tegenvallen. Maar het rekenen en tekenen heeft mijzelf wel een gevoel gegeven voor mijn situatie en hoe LoRa werkt. Vooral die poging wagen!

Wat je wellicht zal merken is dat berichten ontvangen makkelijker is dan berichten versturen. Voor versturen ligt de lat wat hoger qua bereik. En zeker bij de Gerbrandy toren heb ik gemerkt dat dat verzenden via die repeater erg lastig kan zijn (congestie door centrale rol?).

Laat vooral hier weten wat je ervaringen zijn. Ik ben wel benieuwd.

Jaap