![]() |
|
Gebruik van namen en de juiste Meshcore instellingen - Printable Version +- MeshCore net forum (https://forum.meshcore-net.nl) +-- Forum: Informatie / Mededelingen (https://forum.meshcore-net.nl/forumdisplay.php?fid=1) +--- Forum: Belangrijke mededelingen (https://forum.meshcore-net.nl/forumdisplay.php?fid=24) +--- Thread: Gebruik van namen en de juiste Meshcore instellingen (/showthread.php?tid=2) Pages:
1
2
|
Gebruik van namen en de juiste Meshcore instellingen - Patrick - 18-11-2025 Beste Meshers, Allereerst de instellingen voor Meshcore moeten als volgt staan: EU/UK Narrow Frequency= 869.618 MHz
Bandwidth = 62.5 kHz
SF = 8
CR = 8
Staan je instellingen anders dan horen we elkaar niet Vervolgens: De Mesh groeit de laatste tijd razendsnel! Om nu te voorkomen dat er straks problemen ontstaan is team MeshCore er voorstander van om namen van Repeaters, Nodes etc. aan een bepaald format te laten voldoen. Repeaters en dergelijke zullen zo ook makkelijker te indentificeren zijn. Het format zou er dan als volgt uit kunnen zien: NL-AMS-XXXX NL-HSL-XXXX Bij XXX kun je zelf info invullen. Denk bv aan OMNI, YAGI, ROOM, companion, je naam, call etc. dus: NL - 3 LETTERIGE PLAATSNAAMCODE CODE - ZELF IN TE VULLEN INFO Op de volgende website is de 3-letterige Nederlandse Plaatsnamenlijst te vinden. Let op! Wij zijn ons bewust dat we niemand iets kunnen verplichten maar wel aanbevelen. Overigens zijn wij soortgelijke voorstellen ook al in andere groepen tegengekomen. RE: Gebruik van namen - JM85 - 18-11-2025 Zo is het wel gelijk duidelijk waar een repeater of roomserver zich bevind, echter zou ik RP of repeater uit de naam houden om zo de naam niet te lang te maken en is door het icoontje wel duidelijk of het om een repeater of roomserver gaat. RE: Gebruik van namen - JeanP - 18-11-2025 (18-11-2025, 17:22)JM85 Wrote: Zo is het wel gelijk duidelijk waar een repeater of roomserver zich bevind, echter zou ik RP of repeater uit de naam houden om zo de naam niet te lang te maken en is door het icoontje wel duidelijk of het om een repeater of roomserver gaat.Dat klopt wel voor iemand die al in dit "wereldje" zit maar voor nieuwelingen is het wel handig. In Frankrijk doen ze maar wat, ik heb mijn repeater de naam FR-MON-RP1 genoemd, misschien komt er nog wel een bij in de buurt. Er wonen 4 Nederlandse HAM's rondom mij dus je weet maar nooit. RE: Gebruik van namen - JM85 - 18-11-2025 Zeker waar! RE: Gebruik van namen - msjl - 20-11-2025 Mooi streven , maar jammer genoeg gaat niet iedereen zich hier aan houden ben ik bang. Er kan aangeven worden dat landcode + 3 plaats karakters het handiger maakt om een repeater te identificeren. Ook vind ik rp1 moeilijk te verantwoorden, wie is nr1 ? Sommigen gebruiken ook richting waar ze naartoe wijzen (yagi gebruikers) of wijk waar ze staan of kant van plaats. Ik zou de juiste frequentie gebruik belangrijker vinden als topic, want de standaard frequentie wordt nog veel gebruikt ipv narrow en dan brullen van er is niemand hier :-) RE: Gebruik van namen - Patrick - 20-11-2025 (20-11-2025, 12:44)msjl Wrote: Hallo Michel, bedankt voor de tips! De thread is aangepast. RE: Gebruik van namen en de juiste Meshcore instellingen - JM85 - 20-11-2025 Uitkijken dat de namen dat niet te lang worden, moet ook weer mee in het bericht / advert etc. RE: Gebruik van namen en de juiste Meshcore instellingen - rusc - 20-11-2025 Absoluut goed om hier nu al over na te denken, de mc-mesh groeit snel nu. De repeater naam veranderen is zo gedaan, of zie ik iets over het hoofd? Opnieuw je locatie (nieuwe naam) doorgeven aan meshcore.co.uk/map via de mc-applicatie kan ik mij voorstellen. Of is er meer nodig, behalve een advert uitzenden meteen na de aanpassing? RE: Gebruik van namen en de juiste Meshcore instellingen - JM85 - 21-11-2025 Inderdaad alleen even opnieuw delen met de online map, overschrijft dan de huidige naam online mits je id enz hetzelfde is gebleven. Advert er uit, ik heb na m’n aanpassing de repeater even een herstart gegeven, dan gaat er automatisch een advert uit. Misschien ook handig om een topic te maken waar men kan aangeven als ze een naamsverandering hebben gedaan zodat je weet wie wat geworden is kwa naamgeving? RE: Gebruik van namen en de juiste Meshcore instellingen - PA9900_Jacco - 17-12-2025 Hier een mooie lijst voor repeater plaatsnamen. UNLOCODE (NL) - NETHERLANDS |