Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Firmware updaten via OTA
Hoe update je nRF (RAK, T114, Seed XIAO, Sensecap Pro-1) repeater- en room server-firmware draadloos (OTA) met de nieuwe, eenvoudigere DFU-app?

De onderstaande stappen werken op zowel Android als iOS, aangezien nRF de gebruikersinterface van beide apps op beide platforms hetzelfde heeft gemaakt:

1. Download de DFU-app van nRF in de iOS App Store of de Android Play Store. Je kunt de app vinden door te zoeken naar nrf dfu, de volledige naam van de app is nRF Device Firmware Update

2. Op flasher.meshcore.co.uk download je de ZIP-versie van de firmware voor je nRF-apparaat (bijv. RAK of Heltec T114 of Seeed Studio’s Xiao, Pro-1)

3. Log vanuit de MeshCore-app op afstand in op de repeater die je wilt bijwerken met beheerdersrechten (admin privilege)

4. Ga naar het tabblad Command Line, typ start ota en druk op enter.

5. Je zou OK moeten zien om te bevestigen dat de repeater nu in de OTA-modus staat

6. Start de DFU-app, tik op Settings in de rechterbovenhoek

7.Schakel Packets receipt notifications in en wijzig Number of Packets naar 10 voor RAK, 8 voor T114. 8 werkt ook voor RAK.

8.Selecteer het zip-bestand met de firmware dat je hebt gedownload

9.Selecteer het apparaat dat je wilt bijwerken. Als het apparaat dat je wilt bijwerken niet in de lijst staat, probeer dan opnieuw OTA in te schakelen op het apparaat

10.Als het apparaat niet wordt gevonden, schakel dan Force Scanning in de DFU-app in

11. Tik op Upload om de OTA-update te starten

12. Als het mislukt, probeer dan Bluetooth op je telefoon uit en weer aan te zetten. Als dat niet werkt, probeer dan je telefoon opnieuw op te starten.

13.Wacht tot de update is voltooid. Dit kan enkele minuten duren.

Het kan enkele minuten duren om honderden KB’s via bluetooth te verplaatsen, dus zorg ervoor dat je telefoon niet in de slaapstand gaat tijdens de ongeveer 2-5 minuten die het duurt!
Het kan mislukken, en herstel kan fysieke toegang vereisen. Voordat je een OTA riskeert op een apparaat dat zich op een moeilijk bereikbare plaats bevindt, kan het de moeite waard zijn om te oefenen op een gemakkelijker bereikbare repeater of room node.

Bron & Handleiding
Reply
Zaterdag 31 jan 2026 zelf getest bij de Sensecap Solar Node P1-Pro.
Zou het niet lukken dan kon ik met een beetje moeite - beetje over de reling v balkon hangen op 35m - alsnog flashen via USB.
Ik maakte gebruik van mijn Android telefoon waar de MeshCore- en DFU app en het zip-bestand op stonden.
Zo kon ik beide apps open hebben en makkelijk schakelen van de een naar de ander zonder de connectie te verliezen.
Omdat ik via BT niet direct iets bekends zag dat op een repeater leek heb ik Force scanning in de DFU app aangevinkt.
Na enkel keren BT refreshen verscheen XIAO_NRF52_OTA, dat kon dus niet missen.
In de DFU app Number of Packets op 8 gezet (veilige optie dacht ik).
Daarna verliep alles volgens plan en zat de v1.12.0 firmware erin.

Even gecontroleerd natuurlijk en alles klopte inclusief weer nieuwe opties.

Blij dat het gelukt is omdat ons team ook de EZHE repeater onder onze hoede heeft.
Die gaan we dus ook via OTA updaten omdat we er vanwege hoogte niet echt makkelijk bij kunnen.

Overigens had een ander teamlid getest met IOS, met als gevolg een crash en moest de RP alsnog naar beneden.
Via USB was de RP weer snel 'on the air'. Kan natuurlijk toeval zijn.
Reply
Ander teamlid hier  Cool

De eerste keer werkte de update via OTA niet.
Als in, alles ging prima volgens plan:
- ZIP gedownload via https://flasher.meshcore.co.uk/
- App gedownload uit de Appstore
- File geselecteerd
- Settings geconfigureerd volgens deze post
- Verbonden met de T1000-E companion naar de Sensecap P1 repeater en in de CLI
Code:
> start ota
OK
- Device SENSECAP_SOLAR_OTA geselecteerd.
- Upload geklikt
[v] Bootloader enabled
[v] DFU initialized
[ ] Uploading firmware (wilde niet starten)

De Sensecap solar bleef in DFU hangen en was onbereikbaar.

Mast naar beneden USB-C erin en flashen.

Daarna opnieuw de upgrade geprobeerd en zonder problemen in 3 minuten geflasht.

Op v1.12 heb je overigens wel een andere feedback;
Code:
> start ota
OK - mac:FA:B7:E6:95:C9:B6

Ben erg blij met de nieuwe firmware.

Repeater Firmware v1.12.0 - Change log:
  • new boards: Thinknode M6, M3, RAK3401, RAK11310, Meshtiny
  • nRF low power recovery manager (CLI ‘pwrmgt’)
  • Stats: new recv errors counter
  • region names now without ‘#’, new ‘region list’ CLI
  • ESP32: new “powersaving on/off” CLI
  • new “clkreboot” CLI
  • on-boot adverts now zero-hop
  • new “get/set owner.info” CLI
  • flood.advert.interval range now 3..168 hours
  • remote “set prv.key” CLI
  • new zero-hop anonReq types (Region discovery, owner info, clock sync)
  • MCU temperature now in telemetry responses

Companion Firmware v1.12.0 Latest - Change log:
  • new boards: Thinknode M6, M3, RAK3401, RAK11310, Meshtiny
  • nRF low power recovery manager
  • BLE code rewritten
  • WiFi serial fixes
  • contacts db can now overwrite old entries
  • new prefs: buzzer quiet, gps enabled, gps interval

v1.12 lijkt een stuk stabieler en meer responsive.

En vooralsnog geen ellende gehad met de T1000-E die daarvoor regelmatig gebricked werd als de bluetooth out of range was.
Reply
Hoi hier Spijkenisse,
Zojuist de repeater NL-SPI-2AM  geflashed via IOS en ging in 1x keer goed.

Alles lijkt werken.
73 André
Reply
(01-02-2026, 13:11)Andre Wrote: Hoi hier Spijkenisse,
Zojuist de repeater NL-SPI-2AM  geflashed via IOS en ging in 1x keer goed.

Alles lijkt werken.
73 André

Net mijn tweede repeater ook geupdate van v1.11 naar v1.12 op de zelfde manier dit keer zonder problemen. Screenshot
Reply
Mijn repeater NL-HSL-NL11673 ook voorzien van nieuwe firmware.
Moest wel de mast laten zakken omdat de OTA halverwege stopte en in DFU mode bleef hangen.
Alles draait weer nu.

Grt
Jacco
LILYGO T-Deck plus, LILYGO T-Beam, Heltec V3, LILYGO T5-S3 Pro, LORA omni antenne 6dBi, NL-HSL-PA9900, T1000-E, SenseCAP Indicator, ACASOM SAW filter, LILYGO T-Display P4, SenseCAP Solar Node P1-Pro, LILYGO T-Lora Pager, Nokia T10 Tablet.
Reply
Ik merk nu dat ik geen admin meer ben vd repeater na de 1.12 ota update. Even kijken hoe ik dat kan herstellen.

Gr, André
Reply
123456?
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)