Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wel ontvangst-, zelden zend-bereik
Hi,

Newbee in Mesh land hier. 
Heb een repeater op het dakraam staan (Heltec V4). NL-BRR-Binnenland-3. - Dat is de wijk Binnenland in Barendrecht - zuidoost tov de Euromast.

Ik ontvangen alleen berichten van de repeater NL-RTD-01. Die zou volgens de meshcore kaart aan de Euromast hangen (waarom niet :-)).

Komt binnen met 4.5 dBm - dat lijkt me best hoog voor een afstand van ca 10 km. er is geen vrije line-of-sight.
Terugzenden lukt zelden, en als het lukt alleen in de avonduren. 

Vroeg ik me af, is de Rotterdamse repeater met iets meer dan 28 dBm uitgerust, gebruikt 'tie een wonder antenne of wat mis ik hier ?
En hoe krijg ik mijn berichten met meer zekerheidin de mesh?
Antenne is 10 dBi staaf antenne (voor wat die 10 dBi's waard zijn, heb geen SWR meter o.i.d. om te meten hoe goed 'tie presteert) 

Leer het graag !

JeeBee
Reply
Hallo JeeBee,

De Heltec V4 is een bijzonder bordje. Met de ingebouwde LNA (signaal versterkertje) geeft hij een 'hoger' vermogen af namelijk 27dBm ipv de gebruikelijke 22dBm. Door dit extra vermogen ben je in theorie ook hoorbaar voor verder gelegen nodes maar...
Aan de andere kant wordt gemeld dat ja daar qua RX vervolgens weer op inlevert.

Ik lees dat je een 10dBi antenne gebruikt en op dakraam hoogte zit. Dit soort antennes met een hoge 'gain' hebben hoogte en rondom vrij zicht nodig. Hebben ze dit niet dan kunnen ze zelfs averechts werken. Daarbij heeft zo'n antenne ook een wat platter stralingspatroon waardoor hij dichtbij gelegen nodes snel over het hoofd ziet. Hij kijkt er als het ware overheen.

Vaak wordt bij een dergelijke setup zeker een cavity filter aangeraden. De signalen komen ook sterker binnen inclusief omgevingsstoring waardoor de RX achterblijft. Met een filter kun je dat weer opheffen.

Wat ik zou proberen:
- controleer je instellingen (Freq, Eu/UK narrow etc.)
- probeer je setup met een max 6.5 dBi antenne
- kijk of de antenne de hoogte in kan (869 is een zichtfrequentie)
- breng je power (via de CLI) om laag naar 22dBm
- kijk in via het antenne register of er niet een P2000 antenne in je buurt staat
- plaats een filter
- test met een ander bordje dan de V4
- houd vervolgens je SNR waarden in de gaten (Nu en als je wijzigen je aangebracht hebt)

Succes!
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)