Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
SenseCAP P1 Pro als observer: Raspberry Pi of aparte Heltec V3?
Hoi allemaal,

Ik ben afgelopen weken begonnen met MeshCore en heb net een Seeed SenseCAP Solar Node P1 Pro als repeater in gebruik genomen. Deze gaat binnenkort het dak op, maar ik wil hem vooraf ook als observer koppelen aan de letsmesh analyzer. 

Deze repeater heeft geen wifi, dus moet ik iets bedenken voor de internet verbinding. Na online inlezen zie ik twee opties:
a) Raspberry Pi op zolder, verbonden met de SenseCAP via een lange USB-kabel (~5m). De Pi draait dan Mosquitto + meshcoretomqtt, en pusht de packetdata via WiFi naar letsmesh.
b) Aparte Heltec V3 in huis, geflasht met MeshCore observer firmware. Deze communiceert draadloos met de SenseCAP via LoRa, en stuurt de data via WiFi naar letsmesh.

Optie b lijkt mij een stuk goedkoper en eenvoudiger dan optie a. Klopt die redenering, of mis ik iets? Ik ben nog een beginner dus hoor graag correcties of andere suggesties.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Reply
Ik heb boven op zolder al een tijdje een companion Observer draaien op een Raspberry PI 500.
Deze draait goed. Ook heb ik vorige week een observer repeater aangezet.
Echter dat werkte maar 1 dag goed. Na rebooten van de PC stopte het script.
De enige manier om de observer repeater weer aan de gang te krijgen, was de radio opnieuw flashen met nieuwe key.
Ook dat ging na reboot weer fout en heb ik de handdoek in de ring gegooid.
Dan moeten ze bij MeshCore eerst maar eens een fatsoenlijk script schrijven voor de observer repeater en een duidelijke handleiding erbij schrijven.
Tot die tijd houd ik het voor gezien.

Grt
Jacco
LILYGO T-Deck plus, LILYGO T-Beam, Heltec V3, LILYGO T5-S3 Pro, LORA omni antenne 6dBi, NL-HSL-PA9900, T1000-E, SenseCAP Indicator, ACASOM SAW filter, LILYGO T-Display P4, SenseCAP Solar Node P1-Pro, LILYGO T-Lora Pager, Nokia T10 Tablet.
Reply
Ik heb goede ervaringen met een Heltec v3 als room server (repeater-functie uit) met de observer software (observer-uplink-native-dev). Had de v3 nog liggen omdat deze als repeater te veel stroom nodig had en nogal gevoelig was voor fluctuaties in spanning als deze puur op accu draaide. Als observer / room server draait hij super stabiel en werkt het prima.
Reply
Hé, bedankt voor jullie reacties!

Jacco, jouw ervaring herken ik maar al te goed. Gisteren tijd lopen prutsen met de observer repeater route — firmware geflasht, set-commando's geprobeerd, moeilijk aan de praat te krijgen en instellingen zo weer verdwenen. Frustrerend...

RLW, jouw tip over de Heltec V3 als room server met de observer-uplink-native-dev firmware was een schot in de roos. Binnen vijf minuten had ik alles werkend. Na configureren van wifi, regio, email en coördinaten via seriële monitor (eitje) staat mijn Heltec V3 nu als NL-HOU-HAGEN-Observer op analyzer.letsmesh.net. Nice. Bedankt!

Jaap
Reply
Top, goed te horen dat het werkt.
Nog een tip, als je een account hebt op https://forum.letsmesh.net en ditzelfde emailadres gebruikt in de observer instellingen dan zie je deze terug als gekoppelde node op analyzer.letsmesh.net (als je daar inlogt).

Je zet het emailadres via: set mqtt.email <hier_je_forum.letsmesh.net_email>

Ook kan je de public key van je companion opgeven via set mqtt.owner <optional_your_companion_node_public_key_to_display_publicly>, dan wordt dit companion device als owner aangemerkt voor de observer.
Reply
Hi RLW,

Dank voor de extra tips! Meteen uitgeprobeerd, even uitloggen en weer inloggen, en het werkt inderdaad. Maakt de observer setup helemaal af Smile Nice!

Jaap
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)