Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Repeater met antenne onder nok van dak
Hi Emiel,

Welkom! Zelf ook pas sinds begin januari bezig met MeshCore, dus zeker nog geen expert. Maar ik zit in een vergelijkbare situatie (en regio: Houten) en heb me inmiddels behoorlijk ingelezen in bereik en wat daar allemaal bij komt kijken. Hierbij wat ik tot nu toe heb uitgevonden — anderen op het forum: corrigeer me gerust als ik het verkeerd heb. Niet alle punten weet ik iets van, die heb ik even overgeslagen (antenne lengte, bliksem, etc).

Nieuwbouw en signaaldemping

Nieuwbouw is helaas een lastige omgeving voor LoRa. Twee grootste obstakels:
  • Betonnen muren en mogelijk ook je dakpannen. Beton dempt signaal enorm (10–30 dB per wand). Veel nieuwbouw heeft betonnen sneldekpannen, maar check even wat voor pannen jij hebt — keramische pannen zijn een stuk vriendelijker voor radiogolven. Als jouw dak inderdaad beton is, wordt je signaal onder de nok alsnog flink geblokkeerd, ook al zit je hoog. In dat geval kan iets lager plaatsen met meer vrij zicht naar buiten beter werken dan zo hoog mogelijk achter beton.
  • HR++ (of HR+++) glas. Dit glas heeft een vrijwel onzichtbare metaalcoating (meestal zilver) die warmtestraling terug de woning in kaatst — maar die reflecteert ook radiogolven. Op forums melden mensen dat zelfs 433 MHz-sensoren achter HR++ glas niet meer werken. Achter het raam plaatsen is beter dan achter beton, maar ook niet optimaal.

Als je niet het dak op kunt, is buiten aan je gevel de beste optie. Denk aan ophangen aan de houders van je dakgoot, als je daar vanuit een zolderraam bij kunt. Tip: hang de antenne dan ook ~10 cm van het raam af, om reflectie van het glas te beperken.

Ik heb zelf net een dakdekker gevonden die mijn repeater (Seeed SenseCap Solar) aan de schoorsteen wil vastmaken. Ik kan hem via Bluetooth updaten, maar ga voor de zekerheid proberen een USB-kabel via het ontluchtingskanaal in de schoorsteen naar binnen te leiden — als backup.

Bomen

Een losse boom (zeker in de winter) is geen groot probleem — het signaal buigt er grotendeels omheen. Een aaneengesloten groep bomen of bosstrook werkt wel dempend.

Line of Sight checken

De MeshCore-app heeft een LOS-tool (Line of Sight). Als je jouw huis en de locatie van een andere repeater aanklikt, tekent die een hoogteprofiel — handig om een indruk te krijgen van obstakels. Twee kanttekeningen:
  • Die tool gebruikt vrij ruwe hoogtedata (werelddekkende dataset, dus lokaal onnauwkeurig) en neemt bebouwing niet mee. In Nederland zijn veel betere datasets beschikbaar (PDOK > AHN, gebaseerd op LiDAR). Ik heb een achtergrond in GIS, dus als je daar meer over wilt weten, geef een seintje.
  • Voor radiogolven is line of sight alleen niet genoeg. Je hebt extra ruimte rond de directe lijn nodig: de zogeheten Fresnel-zone (minimaal 60% van de kern vrijhouden). En in de praktijk spelen ook reflectie en diffractie (afbuigen van signaal) een rol, dus het blijft een richtlijn.

Heb geprobeerd wat ik weet zo helder mogelijk op een rij te zetten. Laat vooral weten als je van iets meer wilt weten.

Groeten, 

Jaap

PS: Overweeg VIA als afkorting in plaats van HHA. Als je je houdt aan de UN/LOCODE-standaard (https://service.unece.org/trade/locode/nl.htm), heb je daar later plezier van bij het instellen van regiocodes — maar dat is een verhaal apart.
Reply

Messages In This Thread
RE: Repeater met antenne onder nok van dak - by JBR-HTN - 04-04-2026, 10:01

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)